slider 735 slider 734 slider 733 slider 732 slider 730 slider 729 slider 727 slider 725

  Yazdır

Sirküler ( 2016 / 65 ) İstanbul, 12.08.2016

Sayın Müşterilerimiz,

 

Değerli Meslektaşlar,

 

Konu: 6728 Sayılı Yatırım Ortamının İyileştirilmesi Amacıyla Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun İle Yapılan Düzenlemelere İlişkin Bazı Açıklamalar.

 

Bilindiği üzere 09.08.2016 tarih ve 29796 Sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 6728 sayılı kanun ile Yatırım Ortamının İyileştirilmesi ve işlem maliyetlerinin azaltılması için, vergi kanunlarında değişiklik yapılması, yatırımlarda başta damga vergisi ve harçlardan kaynaklanan işlem maliyetlerini azaltmak amacıyla bazı istisna düzenlemeleri yapılmıştır.

 

 

1. MUHTASAR BEYANNAME VE SGK AYLIK PRİM HİZMET BELGESİ BİRLEŞTİRİLECEKTİR.

 

Muhtasar beyanname ile aylık prim ve hizmet belgesinin birleştirilerek verilmesine imkan sağlanmıştır. Muhtasar beyanname ile SGK bildirgesi birleştirilmesi ile verilecek olan “Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi” elektronik ortamda verilecek ve tahakkuk ilgililerine elektronik olarak ulaştırılacaktır.

 

Muhtasar beyanname ile SGK bildirgesi birleştirilmesine ilişkin yetki Maliye Bakanlığı ile Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığına verilmiş olup, ilgili bakanlıklar yetkilerini muhtemelen Genel Tebliği ile kullanacaklardır. Yetkinin kullanılması ile işlemlerin nasıl yapılacağı açıklanacaktır. 09.08.2016 tarihi itibari ile yetki kullanılana kadar beyanname ve bildirgeler eski sistem verilmeye devam edecektir.

 

2. VUK MÜKERRER 355.MADDESİNDE YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER

 

“Muhtasar ve prim hizmet beyannamesi” ni verilmemesi veya süresinden sora verilmemesi halinde de özel usulsüzlük cezasını uygulanacağı belirtilmiştir.

 

Ayrıca yapılan düzenleme ile bildirim veya formların (Ba-Bs formu) belirlenen sürelerin sonundan başlayarak elektronik ortamda 3 gün içinde verilmesi halinde özel usulsüzlük cezası 1/10 oranında kesilecektir.

 

Örneğin Ba - Bs formunu süresinde hiç vermeyen mükellefin formu 3 gün içinde vermesi halinde 2016 yılı için ( 1.370.-TL 1/10) = 137,00 TL özel usulsüzlük cezası kesilecektir. 3. günden sonra vermesi halinde ceza, 1.370,00 TL olarak kesilecektir.

 

3. VERGİ İNCELEMELERİNDE İZAHA DAVET SİSTEMİ GETİRİLMİŞTİR

 

Vergi Usul Kanunu'nda pişmanlık müessesiyle ilgili “izaha davet” başlığı altında düzenleme yapılmıştır. Bu kapsamda, vergiye gönüllü uyumun artırılması amacıyla, haklarında henüz vergi incelemesine başlanılmamış veya takdir komisyonuna sevk edilmemiş mükellefler için izaha davet müessesesi getirilmiştir.

 

İdarenin araştırmalarıyla, vergi ziyaı’na uğratmış olabileceği yönünde ön tespitleri olan mükellefler, izaha davet edilecek, yapılan izahın yeterli görülmesi halinde inceleme ve takdir işlemleri yapılmayacak ve belirlenen şartların gerçekleşmesi durumunda vergi ziyaı cezası yüzde 20 oranında kesilecek.

 

Bu düzenlemeler, Vergi Usul Kanunu kapsamına giren kaçakçılık suçlarında uygulanmayacak. Ancak sahte veya yanıltıcı belge kullanma fiilinin işlenmiş olabileceğine dair yapılan ön tespitlerde, bu belge tutarının 50.000,00 TL.nı geçmemesi ve mükellefin ilgili yıldaki toplam mal ve hizmet alışlarının yüzde 5’ini aşmaması halinde, mükellefler izaha davet edilebilecek.

 

4-) DAMGA VERGİSİ KANUNU DEĞİŞİKLİKLERİ

 

Damga vergisi kanununa göre, nispi vergiye tabi kağıtlardan kaç nüsha olursa olsun sadece (1) nüsha için damga vergisi alınacaktır. Kağıt üzerinde birden fazla kefil varsa sadece birisi için vergi hesaplanacaktır.

 

Diğer taraftan kanun yapılan değişiklik ile Beyanname verme süresi içinde verilecek düzeltme beyannameleri için Damga vergisi hesaplanmayacaktır. “Muhtasar ve prim hizmet beyannamesi” den alınacak Damga vergisi 37,40 TL olarak belirlenmiştir.

 

Aynı kağıtta birden fazla adi kefil ve garantör bulunması durumunda, yalnız bir kefalet ve bir garanti taahhüdü için damga vergisi alınacaktır.

 

Pey akçesi, cayma tazminatı, ücret tevkifi, cezai şart gibi bir sözleşmenin yaptırımı olarak belirlenen taahhütler başlı başına bir sözleşmeye konu olmadıkça damga vergisi alınmayacak.

 

Azami tutardan vergi alınan sözleşmelerde, sözleşmenin diğer hükümlerinde değişiklik olmaksızın sadece bedelin artırılmasına ilişkin değişiklik yapılması halinde, artan bedele ilişkin olarak damga vergisi alınmayacaktır.

 

Anonim, limited ve eshamlı komandit şirketlerin pay devirleri; DAMGA vergisinden istisna edilmiştir. Kanun ile ayrıca 1 sayılı listeye yapılan ilaveler bazı kağıtlar için ilave Damga Vergisi getirilmiş, istisnalar ile ilgili 2 sayılı listeye bazı ilaveler yapılmıştır.

 

5. HARÇLAR KANUNU DEĞİŞİKLİKLERİ

 

Birden fazla nüsha olarak düzenlenen muayyen bi,r bedel ihtiva eden kağıtlardan, kaç nüsha olursa olsun sadece (1) nüsha için harç alınacaktır.

 

Noterde işleme konu edilmiş belli tutarı ihtiva eden her nevi senet, mukavelename ve kâğıtların değiştirilmesi hâlinde, değişikliğe ilişkin senet, mukavelename ve kâğıtlar artan miktar üzerinden aynı nispette harç alınacaktır.

 

Anonim, limited ve eshamlı komandit şirketlerin pay devirleri; HARÇLARDAN istisna edilmiştir. Kanun ile ayrıca yeni istisna düzenlemeleri ile Harçlar Kanuna bağlı tarifelerde bazı ilaveler ve değişiklikler yapılmıştır.

 

6. GELİR VERGİSİ KANUNU DEĞİŞİKLİKLERİ

 

Kanun ile Gelir Vergisi Kanununda yapılan değişiklikler başlıklar halinde şöyledir.

 

6.1. Menkul Sermaye İratlarında;

-Tek primli yıllık gelir sigortalarından yapılan ödemelerin gelir vergisinden istisna olmasına ilişkin hükümde ve bu istisnadan yararlananların on yılını tamamlamadan zorunlu nedenler dışında sigortadan ayrılmaları durumunda, erken ayrılma tarihinde ödenen iratlar için tevkifat yapılacaktır.

Yurtiçi tasarrufların teşviki amacıyla getirilen düzenleme il hayat sigortaları ve bireysel emeklilik sisteminde biriken tasarrufların defaten ödeme almak yerine sigorta süresi on yıl ve üzeri veya ömür boyu olan tek primli yıllık gelir sigortalarına yatırılması durumunda, yatırılan kısma tekabül eden ödemelerin içerdiği irat tutarları gelir vergisinden istisna edilecektir.

 

6.2. Ücretlerde:

 

- İstisnaya İlişkin Hükümlerde Yapılan Değişiklikler:

Türkiye dışında elde edilen kazançlar üzerinden döviz olarak ödenmesi kaydıyla kanuni ve iş merkezi Türkiye’de bulunmayan dar mükellefiyete tabi işverenlerce bölgesel yönetim merkezlerinde münhasıran merkezin faaliyet izni kapsamında istihdam edilen hizmet erbabına ödenen ücretler istisna kapsamına alınmıştır.

-Yurtdışına Hizmet Veren İşletmelerde İndirim başlığı altında, Türkiye’de yerleşmiş olmayan kişilerle, iş yeri, kanuni ve iş merkezi yurtdışında bulunanlara, Türkiye’de verilen ve münhasıran yurtdışında yararlanılan (mimarlık, mühendislik, tasarım, yazılım, tıbbi raporlama, muhasebe kaydı tutma, çağrı merkezi ve veri saklama hizmeti alanlarında faaliyette bulunan hizmet işletmeleri ile ilgili bakanlığın izni ve denetimine tabi olarak eğitim ve sağlık alanında faaliyet gösteren ve Türkiye’de yerleşmiş olmayan kişilere hizmet veren işletmeler) münhasıran bu faaliyetler için istihdam ettikleri ve fiilen bu işleri ifa eden hizmet erbabına ödedikleri ücretler üzerinden asgari geçim indirimi uygulandıktan sonra hesaplanan vergiden, işverenin bu faaliyetlerinden sağladığı hasılatın %85’inin yurt dışından elde edilmiş olması ve fatura veya benzeri belgenin yurt dışındaki müşteri adına düzenlenmesi şartıyla, her bir çalışan için faaliyetin yapıldığı yılın ocak ayına ait asgari ücretin safi tutarının bu Kanunun 103 üncü maddesindeki gelir vergisi tarifesinin birinci gelir diliminde yer alan oranla çarpılmasıyla bulunan indirim tutarı mahsup edilecektir.

 

6.2 İndirilecek Giderlerde:

 

Isı yalıtımı ve enerji tasarrufu sağlamaya yönelik harcamalar doğrudan gider yazılabilecektir.

 

7. KURUMLAR VERGİSİ KANUNU DEĞİŞİKLİKLERİ

 

Tüm giderlerinin, iş merkezi Türkiye'de bulunmayan kurumlar tarafından karşılanması ve söz konusu giderlerin Türkiye’de tam veya dar mükellefiyete tabi herhangi bir kurumun hesaplarına intikal ettirilmemesi kaydıyla, Ekonomi Bakanlığından alınan izinle kurulan bölgesel yönetim merkezleri Kurumlar Vergisinden muaf olacaktır. Türkiye'de tam veya dar mükellefiyete tabi herhangi bir kurumun, bölgesel yönetim merkezinin yönetimi altında bulunması, muafiyet hükmünün uygulamasına engel teşkil etmeyecektir.

 

Taşınır ve taşınmaz malların, kurumlar tarafından finansal kiralama şirketleri, katılım bankaları, kalkınma ve yatırım bankalarına satışından doğan kazançlar ve bu kurumlara söz konusu varlıkların devralındığı kuruma kira süresi sonunda devrinden doğan kazançlar da Kurumlar Vergisinden istisna edilmiştir.

 

Transfer fiyatlandırılmasında, ilişkinin doğrudan veya dolaylı olarak ortaklık kanalıyla oluştuğu durumlarda, örtülü kazanç dağıtımı kapsamında değerlendirme yapılabilmesi için en az yüzde 10 oranında ortaklık, oy veya kar payı hakkının olması şartı aranacaktır. Ortaklık ilişkisi olmadan doğrudan veya dolaylı olarak en az yüzde 10 oranında oy ve kar payı hakkının olduğu durumlarda da taraflar ilişkili kişi sayılacaktır.

 

Transfer fiyatlandırmasına ilişkin belgelendirme yükümlülüklerinin tam ve zamanında yerine getirilmesi kaydıyla, örtülü olarak dağıtılan kazanç nedeniyle zamanında tahakkuk ettirilmemiş veya eksik tahakkuk ettirilmiş vergiler için vergi ziyaı cezası, yüzde 50 indirimli olarak uygulanacaktır.

 

8. TÜRK TİCARET KANUNU

Şahıs ve sermaye şirketleri kuruluşlarında kurucuların şirket sözleşmesini ticaret sicil müdürü veya yardımcısı huzurunda imzalanmasına imkanı verilmektedir. Böylelikle kurucular tarafından noter huzurunda imza beyanı ve unvan tescil talepnamesi ve ayrıca kurucular beyanı zorunluluğu kaldırılmıştır.

 

Şirketlerin tür değişikliğine gitmesinde yeni türe ilişkin sözleşmenin bütün ortaklar tarafından imzalanması zorunluluğu kaldırılmıştır. Tür değiştirmede yönetim organınca hazırlanan tür değiştirme planı dışında, yeni türün şirket sözleşmesinin genel kurulun onayına sunulması sistemi getirilmiştir.

 

Sermaye şirketlerinin tasfiye sürecine ilişkin olarak, tasfiye halindeki şirketin, kalan malvarlığını dağıtabilmek için alacaklılara yönelik yapılacak üçüncü ilandan itibaren gerekli bekleme süresi 1 yıldan 6 aya düşürülmüştür.

 

Türk Ticaret Kanunu hükümlerine göre tasfiye olunan şirketlerde, İcra İflas Kanunu'ndaki tasfiye ve ceza yaptırımı hükümleri uygulanmayacaktır.

 

9. ÇEK KANUNU

 

Karşılıksız çek keşide etme adli para cezasını gerektiren suç olarak tanımlandığı için, çek hesabı açtırmak isteyenler bankaya adli sicil kaydı verme zorunluluğu getirilmiştir. Bankalar, çek hesabı sahibi gerçek veya tüzel kişinin ya da şirket yetkililerinin çek hesabı açma yasağının bulunup bulunmadığını kontrol etmekle yükümlü olacaktır.

 

Ticaret siciline tescil edilen şirket yetkilileri hakkında verilmiş bir çek düzenleme ve çek hesabı açma yasağı kararı varsa, bunların yetkilisi olduğu tüzel kişilere çek defteri verilmeyecektir.

 

Çek hesabı sahibinin gerçek kişi olması durumunda kimlik numarası, tüzel kişi ise MERSİS numarası çek üzerine yazılacak. Çek hesabı sahibi ile düzenleyenin farklı kişiler olması halinde, ayrıca düzenleyenin kimlik numarası da yazılacak

 

Üzerinde tarih bulunan ve kanuni süresinde ibraz edilen çekle ilgili karşılıksız işlemi yapılmasına sebebiyet veren kişi hakkında, hamilin şikayeti üzerine, her bir çekle ilgili olarak, 1.500 güne kadar adli para cezasına hükmolunacak, hükmedilecek adli para cezası, çek bedelinin karşılıksız kalan miktarından az olamayacak, Mahkeme ayrıca, çek düzenleme ve çek hesabı açma yasağına; bu yasağın bulunması halinde yasağın devamına hükmedebilecektir.

 

Çek düzenleme ve çek hesabı açma yasağı kararına ilişkin bilgiler, güvenli elektronik imzayla imzalandıktan sonra UYAP aracılığıyla MERNİS ile Risk Merkezine elektronik ortamda bildirilecek, hakkında çek hesabı açma yasağı verilen kişiler, Risk Merkezi tarafından bankalara bildirilecektir.

 

10. İCRA VE İFLAS KANUNU DEĞİŞİKLİKLERİ

 

İdare ve temsille vazifelendirilmiş kimseler ya da alacaklılardan biri, şirket veya kooperatifin mali durumunun iyileştirilmesinin mümkün olduğuna dair iyileştirme projesini, son bir yıldan uzun süre ile şirket merkezinin bulunduğu yerdeki mahkemeye sunarak iflasın ertelenmesini isteyebilecektir.

 

Mahkeme, iflasın ertelenmesi talebinde bulunulması üzerine yönetim organının yerine geçmesi, yönetim organı kararları ve işlemlerini onaylaması ayrıca envanter işlemlerini başlatarak kontrolü altında yürütmesi için mesleki ve teknik yeterliliğe sahip yeterli sayıda kayyım atayacaktır.

 

İflas erteleme talebi, kayyımın atanmasına ilişkin karar, kayyımın mahkemece belirlenen görevleri ve temsil yetkisi ile bunların sınırları, ticaret sicili müdürlüğüne öngörülen usulle ilan ettirilecek, bu ilanda, “alacaklıların iflas erteleme talebinin ilanından itibaren iki haftalık kesin süre içinde itiraz ederek iflas erteleme şartlarının bulunmadığını ileri sürebilecekleri ve mahkemeden talebin reddini isteyebilecekleri” belirtilecektir.

 

Mahkeme, gerektiğinde kayyımın görevine son verebilecek, görevine son verilen ya da istifa eden kayyımın yerine yenisini seçebilecek, bir kişi aynı anda en fazla 3 dosyada kayyım olarak atanabilecektir.

 

İflasın erteleme kararı üzerine borçlu aleyhine hiçbir takip yapılamayacak ve daha önce başlayan takipler duracak, ihtiyati tedbir ile ihtiyati haciz kararları uygulanmayacaktır.

 

Erteleme sırasında taşınır, taşınmaz veya ticari işletme rehniyle temin edilen alacaklar nedeniyle rehnin paraya çevrilmesi yoluyla takip başlatılabilecek veya başlayan takiplere devam edilebilecek ancak bu takip nedeniyle muhafaza tedbirleri alınamayacak ve rehinli malın satışı gerçekleştirilemeyecektir.

 

Erteleme süresi azami bir yıl olacak, bu süre mahkemece uygun görülmesi halinde bir yıl daha uzatılabilecektir.

 

İflasın ertelenmesine karar veren mahkeme, atanan kayyımın görevine devam etmesine karar verebileceği gibi aynı niteliklere sahip yeni kayyım da atayabilecektir. Kayyım, takvim yılının her 3 aylık dönem sonu itibarıyla, şirketin projeye uygun olarak iyileşme gösterip göstermediğini mahkemeye rapor edecektir.

 

11. PASAPORT KANUNU DEĞİŞİKLİKLERİ

 

Yıllık ortalama ihracat değerlerine göre yapılan sınıflandırmada, son 3 yılda yıllık ortalama ihracat tutarı Bakanlar Kurulunun belirleyeceği değerin üzerinde olan firma yetkililerine, Bakanlar Kurulunca belirlenen esaslara göre 2 yıl süreyle hususi damgalı (Yeşil Pasaport) pasaport verilebilecektir.

 

Saygılarımızla.

 

ULUSAL BAĞIMSIZ DENETİM VE

YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLİK A.Ş.

 

Registered Firm of US PCAOB “Public Company Accounting Oversight Board”

Member of Russell Bedford International – a global network of independent professional services firms